fbpx
Skip to content

Een social media manager inhuren? Waarom zou je dat doen? Het antwoord op die vraag is heel simpel. Het is niet langer een keuze of je social media inzet voor je bedrijf, het is een must. Het is echter geen must dat je dit allemaal zelf doet. Want wat als je nou geen tijd hebt om zelf de social media accounts van jouw bedrijf bij te houden? Dan is een social media manager inhuren een goed idee. Wil je weten wat een social media manager is, waarom een social media manager nodig is en wat een social media manager precies doet? Lees dan snel verder!

Wat is een social media manager?

Een social media manager is iemand die ervoor zorgt dat je socialmediakanalen up-to-date zijn, dat je communiceert met je doelgroep en dat je een sterke online aanwezigheid hebt. Social media managers houden zich bezig met het beheer van social media voor een bedrijf of organisatie. Ze zorgen ervoor dat de social media kanalen van het bedrijf up-to-date zijn, posten relevante content en communiceren met de volgers. Een social media manager houdt ook de statistieken in de gaten, zodat ze weten welke content wel en niet aanslaat bij het publiek.

Waarom is een social media manager nodig?

Heb je zelf alle tijd om de socials van jouw bedrijf bij te houden en vind je dit ook nog eens leuk om te doen? Dan is een social media manager waarschijnlijk niks voor jou. Wanneer je echter geen tijd om zelf aan de slag te gaan met het creëren van posts en het schrijven van copy, dan is het sterk aan te raden om jouw social media uit te besteden.

Wanneer je zelf geen tijd, of zin, hebt om jouw social media kanalen bij te houden, dan is een social media manager inhuren een goed idee. Een social media manager is in dit geval nodig, omdat social media een belangrijk onderdeel is geworden van het bedrijfsleven. Bedrijven moeten een sterke online aanwezigheid hebben om mee te kunnen doen in de huidige markt. Een social media manager zorgt ervoor dat een bedrijf een goede online reputatie opbouwt en en behoudt, en dat bovendien de juiste doelgroep bereikt wordt.

Wat doet een social media manager precies?

Een social media manager heeft veel verschillende taken. Een social media manager houdt zich onder andere bezig met:

  • het up-to-date houden van verschillende socialmediakanalen, zoals Instagram, Facebook en LinkedIn;
  • het plaatsen van nieuwe content;
  • community management, waaronder het beantwoorden van vragen en het reageren op opmerkingen;
  • het analyseren van post statistieken om erachter te komen welke content wel en welke content niet aanslaat.
Social media manager inhuren

Hoe kan ik een social media manager inhuren?

Als je een social media manager wilt inhuren, zijn er twee dingen die je kunt doen. Je kunt een freelance social media manager inhuren of je kunt een social media agency inschakelen. Het een is niet beter dan het andere, om hierin de beste keuze te maken is het belangrijk om te kijken naar het soort bedrijf dat je hebt en de doelen je voor je bedrijf hebt opgesteld. Als je een klein bedrijf hebt, is een freelancer vaak een goede keuze. Als je een groter bedrijf hebt, is een social media agency waarschijnlijk een beter idee.